Charakteristika a zaměření
Škola poskytuje vzdělání a výchovu žákům s kombinovaným handicapem. Zařízení navštěvuje 54 žáků, kteří plní základní školní docházku. Žáci jsou vzděláváni dle osnov základní školy, výukových programů základní školy a základní školy speciální. Péče ve škole je ryze individuální a komplexní, každý žák má vypracován svůj „Výchovně-vzdělávací a zdravotně-rehabilitační plán“. Školu navštěvují i žáci s diagnózou autismu.
V suterénním prostoru v budově na ulici Železárenská je vybudována rehabilitace. Fyzioterapeut zde provádí individuální cvičení s dětmi (polohování, cvičení a náprava vadného držení těla, relaxace, míčkování apod.). Další suterénní místnost je vytvořená pro individuální masáže a relaxaci. V těchto dvou místnostech se pracuje se žáky pod odborným vedením kvalifikovaného pracovníka.
Zařízení má charakter školy rodinného typu, ve třídách je relativně malý počet žáků, což zajišťuje maximální individuální péči, a navíc i obě školní budovy sídlí ve vilkách se zahradou, tak vše působí příjemným domácím dojmem.
Veškerý chod a režim školy, vybavení tříd, výchovně-vzdělávací a zdravotně-rehabilitační péče, odpolední družinové aktivity, rozdělení žáků ve třídách, vybavení speciálními pomůckami, to vše je podřízeno specifickým potřebám našich žáků. Škola je s denní docházkou, s provozní dobou od 7-16 hodin. Zařízení má regionální působnost, pro některé žáky provádíme každodenní svoz a rozvoz do zařízení a zpět domů. Tato služba je prováděna školním sociálním automobilem.
K pravidelným odpoledním aktivitám v rámci družinové činnosti patří kroužky, a to výtvarný, hudební, keramický, přírodovědný, kroužek sociálních dovedností a kroužek pohybové výchovy.
Jednou za měsíc žáci mohou využít možnosti tzv. CHOĎÁČKU, či ŠNEČKU, kdy jedou, v sobotu, na výlet dle plánu, který připravují naši pedagogičtí pracovníci. ŠNEČEK, je pro žáky, kteří nejsou tak fyzicky zdatní, jako ti z CHOĎÁČKU a neujdou velkou vzdálenost.
Škola se také zapojuje do grantů EU, zrealizovali jsme již úspěšně několik projektů, také se účastníme aktivit s mezinárodním přesahem, jako byla účast na Erasmus + a účast na Worldcampech v zahraničí a Eurocampech v České republice. Každoročně se také žáci školy účastní ozdravných pobytů v České republice i v zahraničí.
Posláním naší školy je zapojení žáků co do největší míry integrace, rozvíjení jejich individuálních možností a schopností a v neposlední řadě zpříjemnění jejich dětství. Nezbytnou součástí tohoto cíle je úzká spolupráce s rodiči a vzájemná důvěra. Toto vše vyžaduje nutnost týmové práce, která je nezbytná.
Mgr. Dagmar Mazáková, ředitelka školy
Historie
Soukromá základní škola speciální pro žáky s více vadami byla zařazena do sítě škol MŠMT ČR s účinností od 2. září 1992. Jejím zřizovatelem bylo ostravské SPMP – Sdružení pro pomoc mentálně postiženým, které tehdy vedl pan Ing. Květoslav Kubík. Založení školy pro žáky s více vadami bylo v roce 1992 prvním svého druhu na Moravě a druhé v tehdejším Československu, tudíž jsme založením školy vyplnili určité bílé místo v péči o žáky s kombinovaným postižením.
V průběhu existence školy jsme díky změnám v legislativě několikrát změnili název. Na základě pokynu MŠMT ČR a se změnou legislativy se stala naše škola s účinností od 1.září 1997 společností s ručením omezeným, ale i nadále s nezměněným obsahem a náplní péče o žáky s více vadami.
Při vzpomínce na historii školy nesmíme opomenout Úřad městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky, jmenovitě tehdejší paní starostku Ing. Arch. Lianu Janáčkovou. Vzhledem k jejímu velkému pochopení pro problematiku, kterou ve škole řešíme, sídlí škola v objektech, které patří do majetku tohoto městského úřadu a za něž platíme pouze symbolický pronájem. Jsme nesmírně vděčni za tuto dlouholetou spolupráci a vstřícnost ze strany Úřadu městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky. Bez jejich spolupráce by to šlo velmi těžko.
Od září 1999 bylo zprovozněno alokované pracoviště, které se nachází v blízkosti školy na ulici Wolkrova 817/5, v Ostravě – Hulváky. Zde jsme mohli rozšířit naše aktivity v péči o handicapované žáky. Prostory celé budovy jsou využívány nejen k dopolední výuce, ale v prvním patře byla vybudována i místnost pro relaxaci a individuální rehabilitaci. Tyto úpravy nám z velké části pomohl financovat opět Úřad městského obvodu Mariánské-Hory. Bez této velkorysé pomoci by naše výuka nemohla probíhat na takové úrovni, na jaké je, neboť specifičnost naší péče o handicapované žáky je mnohdy podmíněna i určitými stavebními úpravami. Na obou školních budovách proběhla v průběhu let rekonstrukce, za kterou opět děkujeme Úřadu městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky.